Ohjeet yleishyödyllisen hankkeen hakemiseen

Hyvä tietää rahoitusta haettaessa:

  • Tukea haetaan sähköisesti Hyrrä-palvelussa. Hyrrä palvelu käyttää Suomi.fi-valtuutusta. Lue lisää aiheesta.
  • Tuen määrä on 50% (investoinnit) tai 80/90% (kehittäminen), kuitenkin enintään 80 000€
  • Uutta rahoituskaudella 2023-27 ovat pienhankkeet, joissa tuen alaraja on 1000€ ja kokonaiskustannusarvio enintään 8000€. 
  • Yksityinen rahoitus voi olla jopa kokonaan vastikkeetonta työtä, mikäli hankkeen sisältö ja toteutus sen mahdollistaa. Talkootyön arvo on 20€/h 15 vuotta täyttäneeltä. Mikäli käytetään työkonetta (traktoria, kaivuria tms. ajettavaa konetta), talkootyön arvo on +40€ eli ”kuski ja kone” yht. 60€.
  • Vastikkeeton työ lasketaan sekä kulu- että tulopuolelle.
  • Hakemus tulee jättää ENNEN sitovien hankintapäätösten tekoa. Hakemus tulee vireille, kun se on jätetty Hyrrä-palvelussa. Vireilletulon jälkeen hankkeen voi aloittaa hakijan omalla vastuulla, mutta vasta ELY-keskuksen rahoituspäätöksen myötä hanke on virallisesti hyväksytty.

Hakemuksen teossa huomioitavaa:

  • Kirjaudu Hyrrä-palveluun pankkitunnuksillasi osoitteessa https://hyrra.ruokavirasto.fi/login.html 
  • Hakemuksen pääset tekemään vasemman yläreunan kohdasta "Uusi hakemus", valitse alasvetovalikosta "Hanketuki"
  • Hakemuksen osiot saat auki oikean yläkulman "Näytä sisältö" -kohdasta ja tietoja pääset muokkaamaan osion alareunan "Muokkaa"-kohdasta.
  • Pienessä ympyrässä olevasta kysymysmerkistä saat ohjeita kyseiseen kohtaan
  • Keksi hankkeelle lyhyt ja ytimekäs nimi
  • Tuen kohde ja haettava tuki -kohdassa kiinnittäkää erityistä huomiota oikean toimenpiteen valintaan! Jos toimenpidettä täytyy myöhemmin muuttaa, suuri riski on, että koko hakemuksen loppuosa tyhjenee:
    • Yleisin yleishyödyllinen kehittämishanke on Hyrrä-valintoja tehdessä Kehittämishanke > Yhteistyöhankkeet > Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittämisen yhteistyöhankkeet > Koordinointi- ja aktivointihankkeet 
    • Yleisin yleishyödyllinen investointihanke on Hyrrä-valintoja tehdessä Investointihanke > Maaseudun toimintaympäristön kehittämisen investoinnit > Yleishyödylliset maaseudun toimintaympäristön kehittämisen investoinnit
  • Ns. tavallisissa Leader-kehittämishankkeissa (Yhteistyöhankkeet: Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittäminen) kumppaniksi riittää paikallinen Leader-ryhmä

Laatikaa hankesuunnitelma huolella:

Hankesuunnitelma on hankkeen arvioinnin kannalta hyvin oleellinen ja se on myös hankkeen toteutuksen ohjenuora. Huom: ei riitä, että hankesuunnitelma laitetaan pelkästään liitteenä, vaan se täytyy täyttää suoraan Hyrrään. Hankesuunnitelmaa voi ja kannattaakin toki työstää ensin tekstinkäsittelyohjelmalla ja kopioida sitten tekstit Hyrrään.

Hyrrän hakemuspohja hieman muuttuu sen mukaan, mitä toimenpidevalintoja tehdään, mutta ns. tavallisen Leader-kehittämishankkeen (Kehittämishanke > Yhteistyöhankkeet > Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittämisen yhteistyöhankkeet > Koordinointi- ja aktivointihankkeet) hankesuunnitelmarunko ohjeineen on ladattavissa tästä (word):

Hakemukseen tarvitaan liitteeksi:

  • Selvitys taloudellisesta tilanteesta, esim. tilinpäätösasiakirjat. Tarvittaessa kertokaa hankesuunnitelmassa, miten hankkeen välirahoitus on tarkoitus hoitaa (tuki maksetaan jälkikäteen)
  • Pöytäkirjanote siitä yhdistyksen tai yhdistyksen hallituksen kokouspöytäkirjasta, jossa hankkeesta ja sitä koskevasta tukihakemuksesta on päätetty
  • Hankkeen eritelty kustannusarvio: hankkeen kustannusten muodostuminen täytyy käydä ilmi sellaisella tarkkuudella, että hintatasoa pystytään arvioimaan
  • Arvio vastikkeettoman työn laadusta ja määrästä (lomake 2023AVT)
  • Selvitys kustannusten kohtuullisuudesta: riittävä määrä tarjouksia tai muu selvitys vähintään 3000 euron suuruisista hankinnoista.
  • Selvitys arvonlisäveron hyväksyttävyydestä hankkeessa: jos hakija ei ole ALV-velvollinen, tuloste YTJ:stä käy hyvin

Investointihankkeissa lisäksi soveltuvin osin: 

  • Pääpiirrustukset (asema-, pohja-, julkisivu- ja leikkauspiirrokset)
  • Rakenne-, LVI-, sähkö- ja muut erikoissuunnitelmat, joilla on merkitystä hyväksyttävien kustannusten arvioinnissa
  • Rakennusselostus (suositus: Talo-nimikkeistön mukaan eriteltynä)
  • Rakennusselostukseen perustuva eritelty kustannusarvio tai -laskelma, joka laaditaan rakennusalalla yleisesti käytössä olevin menetelmin. Huom: on erittäin suositeltavaa käyttää rakennusalan ammattilaista kustannusarvion laadintaan! Hyviä kustannusarviopohjia löydät täältä:
    https://www.outokaira.fi/vasara-ja-nauloja-kustannusarviolomakkeet/
  • Jäljennökset mahdollisesti tarvittavista viranomaisluvista esim. toimenpide- tai rakennuslupa
  • Jos investoinnin kohde ei ole hakijan omistuksessa, vuokra- tai hallintasopimus, josta ilmenee omistajan suostumus toimenpiteeseen. Huom: tukea saaneella investoinnilla on pysyvyysvelvoite eli investoinnin tulee olla siinä käytössä, mihin tuki on myönnetty, vähintään 5 vuotta viimeisen maksuerän maksamisesta. Siksi em. sopimus pitää olla voimassa vähintään tämän ajan.

Kustannusmallit

  • Tosiasialliset kustannukset, jolloin kustannusarviossa ilmoitetaan yksityiskohtainen arvio kaikista kustannuksista.

Kehittämishankkeissa voi lisäksi valita:

  • Laskennalliset kustannukset 19% (flatrate 19), jossa maksuhakemuksen yhteydessä toimitetaan tositteet vain palkkakustannuksista ja ostopalveluista sekä mahdollisista muista välittömistä kustannuksista. Näiden yhteissummasta laskettavalla 19%:lla katetaan yleiskustannukset: hankehenkilöstön matka- koulutus- ja työterveyskulut, toimitila- ja toimistokulut, kone- ja laitekulut, ohjelmistot ym., tarjoilukustannukset ja vastuuvakuutus. Katso tarkempi lista välittömistä ja välillisistä kustannuksista (pdf).
  • Laskennalliset kustannukset 40% (flatrate 40), jossa maksuhakemuksen yhteydessä toimitetaan tositteet vain palkkakustannuksista ja muut kulut katetaan palkkauskustannusten summasta laskettavalla 40%:lla.

Tuen maksutavat

  • Kustannusperusteinen: maksua haettaessa on esitettävä toteutuneet todelliset kustannukset (laskennallisia eli flat rate-kustannuksia lukuun ottamatta) tilinpitoasiakirjoilla ja tuki maksetaan prosenttiosuutena toteutuneista kustannuksista.
  • Tuotosperusteinen: maksua haettaessa on esitettävä tukipäätöksessä määriteltävät tuen maksamisen edellytyksenä olevat dokumentit siitä, että tuotos on todennetusti toteutunut. Maksua haettaessa ei esitetä tilinpitoasiakirjoja.

Palkkakustannusten laskennallinen prosentti 39%

Jos hanke sisältää palkkakustannuksia, Hyrrä laskee aina automaattisesti 39 % palkkasummasta hankkeen kustannuksiin. Tällä tulee kattaa palkan sivukulut, loma-ajan palkat ja lomarahat, eli niitä ei haeta tositteiden perusteella maksuun, ei silloinkaan, kun käytetään flat rate 19 tai 40-kustannusmallia. Ilmoittakaa palkat ILMAN sivukuluja.

Viestintä

Hankkeiden toteuttajilla on viestintävelvollisuus. Tutustu viestintäohjeisiin maaseutu.fi-sivustolla.